Bourtange

Vanaf de camperplek bij Onstwedde (sitecode 114) fietsen we een erg mooie route langs knooppunten naar Bourtange

In de tachtigjarige oorlog wordt het Spaanse Groningen bevoorraad via een zandrug in het Bourtangermoeras. Om die bevoorrading te stoppen legt Willem van Oranje een schans aan. Na de herovering van Groningen in 1594 wordt de schans vergroot tot een vesting, zoals die er tot op de dag van vandaag nog is

De VVV aan de rand van het stadje is tevens de toegang. Heel handig. Rondlopen is gratis, maar de diverse bezienswaardigheden mag je slechts binnen met een kaartje.

Langs de wallen naar het centrum, het toeristische deel met terrassen en souvenirwinkeltjes. Vervolgens de mooie straatjes, de bruggen en poorten. Nog altijd toeristisch, maar zeker minder dan op het plein.

Leeuwarden

Behalve Leeuwarden wordt de stad (volgens Wikipedia) ‘Liwwadden’ (Stadsfries), ‘Leewadden’ (Stellingwerfs) en ‘Ljouwert’ (Fries) genoemd. Volgens de zelfde bron is de stad ontstaan op drie terpen: Oldehove, Nijehove en Hoek, die in 1435 samengevoegd worden en in het zelfde jaar stadsrechten verwerven.

Een weekendje Leeuwarden begint (voor ons) op camping Hiddemastate in het naburige Hempens (sitecode 54662).

Leeuwarden ligt slechts 6 fietskilometer verderop en blijkt mooier dan verwacht. Met hulp van een bevriende gids en een boekje van de VVV zien we een flink deel van de vele bezienswaardigheden.

Voor het Stadhouderlijk hof staat een beeld van ‘Us Heit’: Willem Lodewijk van Nassau, stadhouder van Friesland, schoonzoon van Willem van Oranje en voorvader van van Johan Willem Friso, de stamvader van de meeste Europese koningshuizen.

In 2018 is Leeuwarden culturele hoofdstad. De stad ziet er goed verzorgd uit. We zien er winkels, straatjes, hofjes, grachten.

en komen uiteindelijk bij de Blokhuispoort, een voormalige gevangenis

Op 17 juli 2007 wordt de laatste gevangene overgeplaatst naar een gevangenis 3 kilometer verderop. Sinds 2015 beheert de stichting Boei het pand en verandert het in een cultureel bedrijvencentrum. De cellen herbergen nu onder andere een hoedenmaker, een glazenier, een kapper, een woonaccesoirewinkel. In enkele cellen is de geschiedenis van de gevangenis te zien, bijvoorbeeld over de (verfilmde) spectaculaire overval op 8 december 1944.

Leeuwarden laat veel moois zien

Tour de France

Vanuit Passau rijden we westwaarts en komen terecht in Colmar in de Elzas, tegenwoordig Frans, maar in het verleden ook regelmatig Duits grondgebied.

Colmar is beroemd om zijn vakwerkhuizen. Het is de geboorteplaats van Frédéric Auguste Bartholdi, de ontwerper van het vrijheidsbeeld van New York  (het gezicht zou dat van zijn moeder zijn). Het vrijheidsbeeld wijst de weg langs de diverse bezienswaardigheden van Colmar.

Na Colmar komen we in Sélestat, dat dit jaar doorgangsplaats voor de Tour de France is. Dranghekken, gele truien, vlaggetjes, petjes en aangepaste horeca-prijzen maken het spektakel compleet. Na de Karavaan komt eerst de kopgroep en dan het peloton.

Een mooie gelegenheid om de film-mogelijkheid van onze nieuwe camera eens uit te proberen. Het resultaat laat zien, dat enige oefening nog wel noodzakelijk is. Oordeel zelf……

(filmpje, klik)

Finish in Passau

Volgens het routeboekje

is de afstand 600 kilometer. Wij fietsen er 500, van de start in Donaueschingen op 13 juni, …..

….. tot de finish in Passau op 5 juli. …..

…… in etappes van ongeveer 40 kilometer. 

telkens stroomafwaarts vanaf de camperplek naar een Bahnhof in een volgende stad. Daar kopen we een kaartje (“Ja, mein Herr, in Bayern soll man auch für die Fahrräder bezahlen” “Ach ja? das haben wir nicht gewust.”) om met de trein weer terug te gaan naar het startpunt van die dag.

De volgende dag, of enkele dagen later, rijden we het zelfde stukje nog eens met de camper om vanuit de nieuwe plek weer het zelfde te doen.

En zo zien we elke stukje drie keer en komen we uiteindelijk in Passau.

Ingolstadt

De camperplek van Ingolstadt (sitecode 6897) ligt achter een grote parkeerplaats. 

Het centrum is niet ver lopen. Slechts oversteken en een oude stadspoort door. 

De Altstadt biedt een aardige aanblik: geveltjes, torentjes en gezelligheid op de volle terrassen.

Audi is alom tegenwoordig. De rotonde aan de rand van de stad laat een Audi op reuze-formaat zien. Er is het hoofdkantoor van het automerk, een Audi-Spielraum, een Audi-opleidingscentrum, natuurlijk de Audi-fabriek en de onvermijdelijke Audi-academie. Wij bezochten het Audi-museum: